Fitness dla mam z dziećmi – o tym jak odzyskać kondycję przeciętnego człowieka i… wyjść do ludzi.


Dzisiaj chciałabym podzielić się z Wami moim odkryciem sprzed kilku miesięcy – zajęciami fitness dla mam z dziećmi. Zaznaczam, że nigdy nie byłam fanką aerobiku, ale ten z maluchami bardzo lubię. Szczerze Was zachęcam do zapisania się, nawet jeśli macie dwie lewe nogi. Wiem, co mówię.

Mamy ćwiczą, a co robią dzieci?

Jak widać na zdjęciu, główna baza jest na środku sali. Maluszka można również trzymać w foteliku bądź na macie obok nas. Ćwiczymy samodzielnie, ale czasem zdarza się jego udział, np. leży na naszych kolanach.

Fitness dla mam z dziećmi, fitness z niemowlakiem

Istotną częścią ćwiczeń jest obserwacja potomka, który może:
a) znajdować się w sytuacji zagrożenia
b) stanowić zagrożenie.
Poniżej znajduje się symulacja z użyciem fantoma.

Fitness z niemowlakiemJeśli dzidziuś ma potrzebę, spokojnie możemy zserwisować go w trakcie ćwiczeń, czy to na sali, czy w szatni. Tu nikogo nie zdziwi pierś na wierzchu, a najprawdopodobniej nikt jej nie zauważy. Z racji tego, że przychodzimy z niemowlakami w różnym wieku, trzeba liczyć się z tym, że ich cierpliwość jest ograniczona. Są jęki i stęki, czasem małe awanturki, a nawet wcześniejsza ewakuacja. Czyli nic nowego :).

Kto może zapisać się na fitness dla mam z dziećmi?

Zajęcia są dla mam z przynajmniej jednym niemowlakiem, co oznacza, że są dla dzieci w wieku do 12 miesięcy. Z obserwacji wiem jednak, że spokojnie można uczęszczać jeszcze przez 2-3 miesiące. Nikt nie będzie w stanie Wam odmówić. Ja chodzę do niewielkiego klubu, gdzie ćwiczy zazwyczaj maksymalnie 7-8 mam i jest fajna, kameralna atmosfera. Idealnie będzie, jeśli na zajęcia będziecie miały blisko i będziecie mogły dojść na nie spacerkiem.

Fitness dla mam z niemowlakami
Każdy sobie rzepkę skrobie

Ile tygodni po porodzie można zacząć ćwiczyć na zajęciach?

W przypadku porodu naturalnego sprawa jest prostsza – możemy zacząć po połogu, czyli najlepiej po 8 tygodniach.

Po cesarskim cięciu, zarówno mój lekarz jak i instruktorka byli zgodni. Bezpiecznie jest odczekać 3 miesiące. Długo prawda? Trzeba pamiętać, że cesarka to jednak poważna operacja. W internecie znajdziecie sprzeczne informacje na ten temat, ale uważam, że te źródła są wiarygodne :).

Nie jest jednak tak łatwo, bo i tak musicie poradzić się swojego ginekologa, czy daje już wam zielone światło. Może się np. okazać, że doszło u Was do rozstępu mięśni prostych brzucha i pewnych ćwiczeń nie powinnyście wykonywać, bo możecie sobie zaszkodzić.

Ekwipunek fitness mamy

Na salę najlepiej zabrać strój, buty na zmianę, ręcznik, wodę (czyli standard) i dodatkowo torbę dziecka, kocyk/pieluchę, zabawki/gryzaki. Przyda się również połowa naszego dobytku (jak zawsze), ale przechowujemy ją w szatni.

Fitness dla mam
Misiek nie uznaje głównej bazy

Jak wyglądają ćwiczenia?

W każdym klubie nazywają się i wyglądają trochę inaczej. W moim, fitness dla mam z dziećmi dzieli się na:

„Mama i dziecko” – zajęcia ogólnorozwojowe, dużo aerobów, przysiadów, również użycie mat. Ćwiczenia pomagają odzyskać kondycję, refleks i wzmacniają mięśnie. Informacja dla mam karmiących – prawie nie ma skakania.

„Zdrowy kręgosłup i dziecko” skupia się głównie na plecach i brzuchu (ale bez obaw, w mało inwazyjny sposób). Są to ćwiczenia wzmacniające i rozciągające górne partie ciała, w większości na matach. Po tych ćwiczeniach kręgosłup Wam podziękuje, wierzcie mi.

Niedługo być może wyjdziemy w plener – będzie się działo. Najważniejsze jest to, że ćwiczenia są dostosowane pod względem intensywności do mam po porodzie i nikt nie będzie Wam kazał robić 30 pełnych brzuszków. Ciężko jest mi powiedzieć, które zajęcia lubię bardziej, ponieważ są zupełnie inne. Nie wyjdziemy z nich sponiewierane, ale lekko również nie będzie (sponiewieranie przy karmieniu piersią nie jest wskazane). Muszę przyznać, że fitness dla mam z dziećmi bardzo przypadł mi do gustu. Niestety, nie jest to sport na całe życie, nad czym bardzo ubolewam. Korzystam ile mogę, bo część zajęć nam odpada, ponieważ lubimy wyjeżdżać, przeziębiać się i uszkadzać nadgarstek, odkręcając plastikową butelkę.

Najważniejsze zalety

  • odzyskanie kondycji, ujędrnienie ciała, mniejsze bóle pleców, zgubienie co nieco,
  • po zajęciach jest czas na karmienie, przewijanie i plotki (tak, tak, można rozmawiać z innymi dorosłymi), większość mam uczęszcza regularnie,
  • zajęcia stanowią niezwykle istotny element rozrywkowego planu dnia malucha, zajmują nam czas i chronią od nudy, mnie wyprawa zajmuje od 2,5 do 3 godzin,
  • dziecko przyzwyczaja się do hałasu i zamieszania oraz zaczyna podejrzewać, że nie jest centrum wszechświata,
  • co prawda nie nauczy się, że nie wolno szczypać innych dzieci, ale nawiąże pierwsze, przypadkowe i przeurocze interakcje z rówieśnikami.
Fitness dla mamy z dzieckiem
Fitness jest dla mam, prawdziwi mężczyźni wolą hantle.

Edit. A zajęcia w plenerze wyglądają tak

Fitness dla mam z wózkami
Czy ktoś z Was widział kiedyś taką akcję?

Zdjęcia pochodzą z klubu Fitness Błękitna Laguna we Wrocławiu. Polecam :).